به وب سایت ما خوش آمدید

شنبه تا پنج شنبه

9 صبح الی 6 عصر

لیست مقالات

مزایا و موارد استفاده از پانل تری دی

ژانویه 5, 2017 0 Comments 3dپنل , تری دی پانل

وزن یک متر مربع سقف با تیرچه و پانل حداقل 100 کیلو گرم کمتر است از وزن سقف با تیرچه و سفال میباشد .

2 – وزن یک متر مربع دیوار با سفال 20 سانتی با دو طرف ملات مایه سیمان 3 سانتی حدود320 کیلوگرم است در حالیکه وزن دیوار پانلی با دو طرف ملات ماسه سیمان 3 سانتی حدود 140 کیلو گرم است.

3 – فضای مفید قابل استفاده در بناهای با پانل سه بعدی بین 5 تا 10 درصد بیشتر از بناهای اجرا شده با سفال یا بلوک میباشد .

4 – به دلیل ایجاد حدود 3 سانتیمتر بتن ریز دانه در دو روی پانل ، آن را میتوان غیر قابل اشتعال درنظر گرفت و گسترش شعله در داخل و خارج پانل رخ نمیدهد . مضافا اینکه مقاومت حداقلی (در برابر آتش ) برابر با 30 دقیقه برای سازه پانلی در نظر داشت.

موارد استفاده از پانلهای سه بعدی دیواری و سقفی

1 – ایجاد ساختمان بدون استفاده از سازه فلزی و یا بتن آرمه جدا .

2 – ایجاد ساختمان با استفاده از سازه فلزی و یا بتن آرمه

ایجاد ساختمان باپانل سه بعدی و بدون استفاده از سازه فلزی و یا بتن آرمه جدا :

سازه های ساخته شده با پانلهای مورد نظر ، مجموعه ای از پانلهای دیواری باربر و سقفی به همراه کلاف های افقی و عمودی ، تشکیل دهنده سیستم بار بر ثقلی و جانبی این نوع ساختمانها میباشد که بعد از بتن پاشی روی دیوارها و بتن ریزی روی سقف ، مجموعه پانلها بصورت جعبه در آمده بطوریکه این گروه ساختمانها را در گروه BOX TYPE معرفی مینمایند.

با توجه باینکه سیستم سه بعدی در واقع متشکل از دیوارها و سقفهای بتنی عمود بر یکدیگ میباشد ، لذاصلبیت جانبی آن در مقایسه با قاب های خمشی بسیار بالاتر میباشد.

از مزایای ساختمانهای ساخته شده با پانلهای سه بعدی 3D در مقایسه با ساختمانهای بااسکلت فلزی یا بتن آرمه ، متصل بودن تمامی دیوارها و سقف به یکدیگر میباشد

ایجاد ساختمان با پانل سه بعدی و با استفاده از سازه فلزی و یا بتن آرمه :

در این سیستم پس از اجرای اسکلت فلزی یا بتن آرمه ابتدا سقف ها بر اساس نقشه های اجرائی مربوطه اجرا میگردد. سپس جهت اجرای د یوارها با اتصال میلگرد نمره 8 یا 10 طبق جزئیات اجرائی به دور تا دور قاب ها یا محل اتصال دیوار یا سازه ساختمان ، پانل دیواری با سیم آرما تور بندی به میلگردهای اتصال پس از تراز و شاقول کردن محکم بسته میشوند و پس از اجرای لوله کشی های تاسیساتی با بتن ریز دانه به ضخامت حدود 3 سانتیمتر بتن پاشی میگردد . در این سیستم دیوارها غیر باربر میباشد.

سیستم صفحات سه بعدی (3d) در ساختمان به عنوان دیوارهای باربر و جداکننده و سقف و کف ساختمان به طور دلخواه کاربرد دارد و شبکه مش بیرونی و داخلی صفحات (هر دو طرف) با بتن ریز دانه بتن پاشی می شود، ضخامت بتن در هریک از لایه های طرفین حدود ۳ تا ۴ سانتی متر می باشد، ساختمان های احداثی با 3d رفتار سازه ای جعبه ای شکل (BOX) دارند . در این نوع ساختمان ها انتقال نیرو به صورت خطی انجام نمی شود، بلکه به صورت سطحی است،

در ساختمان های با سازه تیر و ستون ، انتقال بار به صورت خطی است یعنی بار هر طبقه از طریق تیرها به ستون و از ستون به فوندانسیون منتقل می شود، در ساختمان های تیر و ستونی در هنگام وقوقع زلزله با تخریب سازه ای در هر یک از اجزا اعم از تیرها یا ستون ها ، تخریب کلی و فروریزی ناگهانی صورت می گیرد، اما در ساختمان های احداثی با 3d چنانچه در اتصال یک دیوار یا سقف یا کف تخریبی ایجاد شود سایر اجزاء بار وارده را تحمل می نماید و مانع از تخریب کلی ساختمان می شوند.

اتصال ساختمان در سازه های اسکلت فلزی یا بتنی پیش ساخته موضعی و محدود است و به خصوص اگر ضعف جزئی در هر یک از اتصالات وجود داشته باشد در اثر نیروی جانبی، ساختمان را در معرض تخریب و آسیب جدی قرار می دهد، اما در ساختمان هایی که با روش 3d ساخته می شوند یکپارچگی اتصالات یکی از مهم ترین ویژگیهای این روش ساختمانی می باشد و همین موضوع توجه مهندسین ساختمان را به این روش جلب کرده است.

الف: عده ای از سازندگان در ساختمان سازی صنعتی از قطعاتی به نام ساندویچ پانل پلی اورتان استفاده می نمایند که یکی از مواد مصرفی در تولید عایق اینگونه پانل ها که اختصاراً (P . U) نامیده می شود ایزوسیانات و ماده پلی یور است و دیگری که به عنوان مکمل یا اکتیو مورد استفاده قرار می گرفت گاز فریون ۱۱ به میزان ۱۰ کیلوگرم در هر متر مکعب عایق می باشد که با توجه به تولید پانل های P.U توسط سه کارخانه بزرگ و چندین کارگاه کوچک در کشور که سالانه حدود ۱،۵۰۰،۰۰۰ متر مربع می باشد و جهت تولید این مقدار پانل P.U حدود ۱۵۰۰ تن گاز فریون ۱۱ وارد چرخه آلاینده های محیط زیست می شود، مضافاً اینکه هنگام تولید پانل و پس از آن نیز خطر گاز سیانور ناشی از ماده ایزوسیانات انسان ها، محیط زیست و دیگر جانداران را تهدید می کند.

چنانچه در پوشش دیوار و سقف سالن های سوله ، ساندویچ پنل های پلی استایرن جایگزین پانل های P.U شود علاوه بر حمایت از تولید داخلی (مواد اولیه پلی استایرن را پتروشیمی تبریز تولید می نماید) از خروج مقدار قابل ملاحظه ای ارز نیز جلوگیری خواهد شد، زیرا مواد اولیه P.U کلاً وارداتی است.ّ حال اگر در ساختمان سازی به جای آجر و دیگر مصالح انواع دیگر پانل های عایقدار را جایگزین کنیم به جهت عایق شدن دیوارها و سقف ساختمان ها، مصرف سوخت کاهش می یابد در نتیجه دود آلاینده بخاری ها، آبگرمکن ها و شوفاژها به میزان زیاد کاهش می یابد و طبعاً در کاهش آلودگی از ناحیه نیروگاه های گازی نیز شاهد وضعیت بهتری خواهیم بود و شاید دود دودکش های بلند کارخانه های تولید آجر نیز کاهش یابد. نفوذ آلودگی صوتی شهرهای بزرگ به منازل شهروندان کاهش می یابد و آن ها در محیط آرام تری به استراحت و تجدید قوا می پردازند. به طور کلی در هزینه های بخش ساختمان سازی و صنایع جنبی صرفه جویی قابل ملاحضه ای خواهیم داشت.

ساختمان‌های نیمه پیش‌ساخته با صفحات منفرد ساندویچی سقف و دیوار، شامل لایه میانی پلی‌استایرن و بتن پاششی ( 3d panel ):

پانل‌های ساندویچی به صورت قطعات با عرض یک متر و طول سه متر در کارخانه تولید و در محل کارگاه، در موقعیت خود قرار داده و به یکدیگر متصل میشوند. این صفحات در ساختمان به عنوان ديوارهای باربر و جداکننده و سقف و کف ساختمان به طور دلخواه کاربرد دارد. اجزای پانلی شامل یک شبکه خرپایی فضایی متشکل از میل‌گردهای ساده به قطر کوچک، ورق پل‌استایرن و لایه بتن پوشش است. ورق ساخته شده از ماده پلی‌استایرن به ضخامت 4 الی 9 سانتی‌متر در بین دو شبکه جوش شده فولادی قرار می‌گیرد. ورق پلی‌استایرن علاوه بر نقش قالب‌بندی وظیفه عایق حرارتی، برودتی و صوتی را به عهده دارد. در دو سمت ورق پلی‌استایرن، بتن ریزدانه‌ای به ضخامت 4 الی 7 سانتی‌متر با سیستم بتن پاششی اجرا می‌شود. این پانل‌ها، با ضخامت‌های مختلف برای حمل برش و خمش در سقف‌ها و برای تحمل بار محوری و برش عرضی در صفحه پانل، در دیوارها به کار برده می‌شوند. ساختمان های احداثی با 3D رفتار سازه ای جعبه ای شکل (BOX) دارند در اين نوع ساختمان ها انتقال نيرو به صورت خطی انجام نمی شود، بلکه به صورت سطحی است، در ساختمان های با سازه تير و ستون انتقال بار به صورت خطی است يعنی بار هر طبقه از طريق تيرها به ستون و از ستون به فوندانسيون منتقل می شود، در ساختمان های تير و ستونی در هنگام وقوقع زلزله با تخريب سازه ای در هر يک از اجزا اعم از تيرها يا ستون ها تخريب کلی و فروريزی ناگهانی صورت می گيرد، اما در ساختمان های احداثی با 3D چنانچه در اتصال يک ديوار يا سقف يا کف تخريبی ايجاد شود ساير اجزاء بار وارده را تحمل می نمايد و مانع از تخريب کلی ساختمان می شوند. اتصال ساختمان در سازه های اسکلت فلزی يا بتنی پيش ساخته موضعی و محدود است و به خصوص اگر ضعف جزئی در هر يک از اتصالات وجود داشته باشد در اثر نيروی جانبی، ساختمان را در معرض تخريب و آسيب جدی قرار می دهد، اما در ساختمان هايی که با روش 3D ساخته می شوند يکپارچگی اتصالات يکی از مهم ترين ويژگيهای اين روش ساختمانی می باشد.

کلیه عملیات نصب پانل‌ها در یک ساختمان همانند اتصالات، تعبیه بازشوها، نصب تاسیسات مکانیکی، برقی و غیره قبل از بتن پاشی مجموعه، انجام می‌شود. یکی از خصوصیات این سیستم، انعطاف‌پذیری آن به هنگام اجرای تاسیسات مکانیکی و برقی است. پس از انجام بتن پاشی، باید سطح بتن پرداخت شود، که این عمل در دو مرحله به وسیله ماله تخته‌ای و ماله فلزی انجام می‌شود. این سیستم برای ساختمان‌های تا 2 طبقه مسکونی مجاز دانسته شده است.

مزایای ساختمان‌های ساندویچ پانل در سه بخش معماری، سازه و اقتصادی عبارتند از:

انعطاف‌پذیری پانل‌های ساندویچی برای ایجاد اشکال مختلف در بازشوها و فضاهای داخلی ساختمان، ایجاد فضای مفید بیش‌تر به دلیل ضخامت کم آن، مقاومت در مقابل حرارت و عایق حرارتی، عایق صوتی، کاهش جرم ساختمان، کیفیت بهتر اجرای اتصالات اعضای سازه‌ای، بازپخش بیش‌تر نیرو به دلیل مکانیزه بودن ساخت پانل‌ها، مقاومت در برابر زلزله، مقاوم در برابر طوفان و گرد باد، تنوع در پوشش، سبكي و سهولت جابجايي،نصب سريع، قابليت ايجاد انواع شيارهاي تأسيساتي، با صرفه و اقتصادي

مقاومت در برابر زلزله: در يك شرايط آزمايشگاهي كاملاً استاندارد با معيارهاي شناخته شده ي علمي – جهاني , مقاومت پانلها بسيار بالاتر از حد متعارف پيش بيني شده مناطق با خطر زلزله واقعي است .از اين بابت قطعات پيش ساخته نه تنها با شرايط آزمايشگاهي كاملاً مشابه حوادث واقعي , با موفقيت مواجه شده بلكه در شرايط كاملا طبيعي و واقعي نيز به بهترين حالت از اين امتحان سر بلند بيرون آمده است.

عايق حرارتي: استفاده از قطعات پيش ساخته , شرايط بتن ريزي را آنچنان آسان مي كند كه پيشرفت و اجراي عمليات به دماي محيط و شرايط آب و هوايي منطقه مربوط نمي شود .به عبارتي در دماي بالا, تبخير و در دماي پائين يخ زدگي به وجود نمي آيد و لذا هيچگونه افزوده اي به بتون اضافه نمي گردد و همچنين بتون پس از تكميل اين مرحله كه به مراتب در مدتي كوتاهتر از موارد مشابه سنتي صورت مي گيرد ,سريعاً با مقاومت بالا بعمل آمده و سخت مي گردد.

در ديوار پيش ساخته باربر با قطر 23 سانتيمتر، قابليت عايق بندي در مقابل حرارت معادل °C Kcal/h m 40/0 بوده كه در مقايسه با موارد مشابه سنتي 3 برابر بتن و 7/1 برابر آجر مي باشد . ديوار پيش ساخته اي از جنس پلي استايرن مسلح به ضخامت 4 سانتيمتر كه از هر طرف به اندازة 3 سانتيمتر سيمان كاري شده باشد ( يعني جمعاً 10 سانتيمتر ضخامت ديوار ) همچون عايقي با ضريب هدايت حرارتي معادل k w/m 78/0 عمل مي كند.

عايق صوتي: يكي از محسنات قابل توجه ديوارهاي پيش ساخته, قابليت نفوذ ناپذيري صداها از آن است. در یک دید کلی ديوار پيش ساخته با ضخامت 4 سانتيمتر , 38 دسي بل صوت را جذب مي كند و ديوار پيش ساخته با ضخامت 8 سانتيمتر , 45 دسي بل صوت را جذب مي كند.

مقاوم در برابر حريق: كيفيت پلي استايرن مصرفي در قطعات پيش ساخته به گونه اي است كه مشتعل نمي شود وبه لحاظ فني مطابق گروه بندي F قرار مي گيرد .

نصب سريع: تجربه ثابت كرده , زماني كه براي ساخت يك ساختمان با قطعات پيش ساخته مذكور صرف مي شود به مراتب كوتاهتر از روش هاي سنتي است

4/5 - (4 امتیاز)
ما را در شبکه اجتماعی دنبال کنید

نظرتان را بنویسید:

با ما در تماس باشید

شرکت پلاستو فوم به صورت ۲۴ ساعته پاسخگو شما می باشد

شماره تماس

0263670022

ایمیل ما

info@3dpmco.com

Call Now Buttonتماس فوری